Circa 4 mii de bucureșteni și-au luat voucherele date de Primăria Capitalei pentru casarea vehiculelor cu grad ridicat de poluare. Măsura luată de primăriță de interzicere a mașinilor poluante prin centrul orașului a avut reacții negative din multe zone. Juriștii spun că este neconstituțională, discriminatorie și o șmecherie a lui Firea de a colecta bani. Aflat în dezbatere publică, proiectul exceptează deja câteva categorii de autovehicule.

Pe modelul taxei pe parcare în centrul orașului, declarată ilegală de justiție, Gabriela Firea vine cu altă trăsnaie. Taxa pe poluare pentru mașinile cu motoare non-euro, euro 1, 2 și 3, începând din 2020.

De la plata noilor taxe vor fi exceptate mai multe categorii de autovehicule, între care cele ale serviciilor de urgenţă, ale Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, ale Societăţii Transport Bucureşti, cele adaptate special pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi autovehicule aparţinând Patriarhiei Române. Nimeni nu neagă necesitatea unui mediu curat, dar măsurile lui Firea nu sunt cele potrivite. Proiectul a fost îndelung comentat pe rețelele de socializare. Oamenii cred că proiectul va fi invalidat înainte de a fi aplicată. “E greu să nu fii conspiraţionist, când vezi cum ne creștem gradul de poluare, când acesta se reduce în aproape toate celelalte state europene. E greu să nu crezi că taxa de poluare (taxa de timbru) a fost intenţionat introdusă prost în legislaţie, pentru a fi invalidată, astfel încât România să devină principala piaţă de desfacere pentru autovehicule second hand din Germania, Olanda, Franţa, Belgia, autovehicule care, altminteri, ar fi fost casate”, a comentat jurnalistul Robert Veress. El amintește că, în urmă cu 12 ani, Parlamentul European a stabilit niște ţinte de poluare pentru aglomerările urbane europene. Se dorea ca plafonul să fie de 25 migrograme de microparticule pe metrul cub de aer. Recent s-a admis că ţinta 2015 pentru atingerea respectivului deziderat a fost nerealistă. Dar, ca idee, Paris și Londra sunt sub ţintă, în vreme ce, în București, ţinta e depășită cu peste 50%. Roma, Madrid, Atena, capitale mai poluate ca Bucureștiul, au luat măsuri pentru a interzice complet, începând cu 2014 (Roma), circulaţia mașinilor cu motoare Diesel. Măsuri similare pregătesc alte metropole occidentale. Ca atare, vesticii se conformează: își vând mașinile cu motoare Diesel și trec pe benzină sau hibride/electrice. Urmarea e scăderea preţului mașinilor Diesel.

Juriștii o desființează pe Firea

Taxa anunțată de Gabriela Firea pentru mașinile care nu au Euro 4 sau cele care nu sunt înmatriculate în București este neconstituțională și o „șmecherie pentru a mai aduna niște bani”, afirmă juriști și lideri de opinie.

Președintele CNCD, Asztalos Csaba, afirmă că taxa „este discriminatorie, deci nelegală”. „Noi am avut plângeri la CNCD cu privire la impunerea unor taxe de acces pentru autovehicule în funcție de județul de înmatriculare a acestora. A fost celebră taxa de barieră la Mamaia, prin care accesul în stațiune a autovehiculelor înmatriculate în alt județ decât Constanța era taxată. Această taxă a fost considerată ca fiind discriminatorie printr-o decizie a instanței, respectiv a Curții de Apel București, tocmai pentru că nu se justifică această diferențiere pe criteriul de înmatriculare într-un județ sau altul. De altfel, Curtea de Apel mai spunea că aceste taxe se pot impune prin lege și nu prin hotărârea Consiliului Local”, a declarat Asztalos Csaba.

Avocatul Valentin Mircea afirmă că taxa lui Firea este „o măsură medievală”. „O taxă de acces în București pentru autovehiculele înmatriculate în alte județe ar fi neconstituțională dacă luăm în considerare art.25, alineat (1) din Constituție privind libertatea de mișcare -“Dreptul la libera circulație, în țară și în străinătate, este garantat. Legea stabilește condițiile exercitării acestui drept.” – coroborat cu art.16, alineat (1) – egalitatea în fața legii. Există precedentul cu taxa de acces în Mamaia, anulată de câteva ori de instanțe, deși Radu Mazăre insista să o tot introducă. Practic, o măsura medievală. Vineta propusă de Gabriela Firea este un cost de plătit pentru acces în București, deci are aceeași natură juridică cu taxa de acces de la Mamaia, chiar dacă nu se pun bariere. De ce doar Ilfov, că sunt bucureșteni cu acte în regulă înmatriculate și în Giurgiu sau Ialomița, Olt sau Galați”, a declarat Valentin Mircea.

Jurnalista Ioana Ene Dogioiu pune punctulpe i. „O șmecherie pentru a mai aduna niște bani de unde se poate, având în vedere falimentul în care a băgat Bucureștiul, dar și pentru a reuși, pe ultima sută de metri a mandatului, o îmbunătățire a traficului, adică principala supărare a celor mai mulți dintre bucureșteni. O șmecherie cu mare risc de neconstituționalitate, pe motiv de discriminare. Ce vrea dna Firea? Dacă ești din București sau Ilfov, că doar nu era să fie afectată feuda Voluntari, nu plătești nimic pentru mașini de la Euro 4 în sus. Dacă ai mașina Euro 3, plătești ca să intri în centru. Dacă e mai jos de Euro 3, nu poți intra în Centru nici cu taxă”, a scris Dogioiu pe ziare.com.

Ce prevede păroiectul

Primărița Capitalei a anunțat punerea în dezbatere a unui proiect de hotărâre, care ar urma să intre în vigoare din 2020 și care prevede interzicerea autoturismelor non Euro, Euro 1 si Euro 2 în centrul Bucureștiului. De asemenea, șoferii mașinilor care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov vor plăti o taxă (vinieta) pentru a tranzita orașul. Prețul acesteia va fi de 1900 de lei anual. Pentru autoturismele înmatriculate în alte orașe sau state care tranzitează Capitala, prețul vinietei electronice Oxigen-B va fi de 10 lei pe zi, sau de 1900 de lei anual. Pentru autovehiculele Euro 3, accesul în centrul orașului va fi permis numai după achiziționarea unei viniete electronice în valoare de 75 lei/lună sau 900 de lei pe an. Mașinile cu Euro 4,5, 6 și hibrid sau electrice au acces pe toate drumurile din București.

Amenda pentru cei care nu respectă prevederile este de la 1500 de lei, la 2000 de lei.

De la plata noilor taxe vor fi exceptate autovehicule care aparțin serviciilor de urgenţă, ale Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, ale Societăţii Transport Bucureşti, cele adaptate special pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi autovehicule aparţinând Patriarhiei Române.

Proiectul definește zona centrală a Capitalei drept Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ţa Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti – P-ta Victoriei.

”Începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA, este restricţionat zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, după cum urmează:
a) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricţii.
b) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-C.
c) Pentru autovehicule înmatriculate în afara municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.
d) Pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în intervalul menţionat”, se arată în proiect.

Mașinile cu o greutate mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor putea circula în Municipiul Bucureşti, mai puţin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, numai în urma achiziţionării vinietei electronice Oxigen-B.

Autoturismele înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Euro 6, precum şi cele hibride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul Bucureşti, numai în urma achiziţionării vinietei electronice de tip Oxigen-B.

Proiectul stabilește și excepțiile de la plata acestor viniete:

”-Cele aparţinând instituţiilor prevăzute la art.32 alin (2) lit.a) şi b) din OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările şi completările ulterioare (autovehiculele aparţinând poliţiei, pompierilor, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă; Societatea Naţională de Cruce Roşie din România; serviciile de ambulanţă; Societatea Transport Bucuresti STB S.A.;
– Autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilitati;
– Autovehicule apartinand Patriarhiei Romane;
– cele utilizate la intervenţiile la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare;
– Cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului;
– Cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.”

Vinieta Oxigen-B este 10 lei pe zi, 200 lei pe lună, 1100 lei pe 6 luni sau 1900 lei pe un an, iar vinieta Oxigen-C costă 75 lei pe lună, 500 lei pe 6 luni sau 900 lei pe an. Circulaţia autovehiculelor specificate la art.1 în zonele restricţionate, fără achiziţionarea vinietei, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei.

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a anunțat, pe 14 august, că va fi introdusă o vinietă specială pentru mașinile din afara Bucureștilor și județului Ilfov care circulă în oraș, precum și restricții de circulație pentru mașinile vechi. Ca justificare, ea a invocat circulația sufocantă care produce poluare în oraș. Tot atunci, ea a menționat că vor exista şi autoturisme care vor fi exceptate de la aceste reguli: maşinile pentru situaţii de urgenţă (SMURD, Ambulanţă, Poliţie), maşinile care desfăşoară lucrări de utilitate publică şi maşinile corpului diplomatic.