Bucureştenii s-au entuziasmat de promisiunile electorale privind “taxa zero” pe gunoi. Unii primari nu au mai aplicat-o după ce au văzut costurile şi sunt acuzaṭi că nu şi-au respectat promisiunile. Practica arată că administraṭiile locale care insistă să susṭină că nu ȋncasează bani pentru deşeuri şi gunoi mejar sunt “urât mirositoare”.

Inoceniu Voinea, consilier local PNL Sector 3, afirmăcă taxa zero pe gunoieste una dintre minciunile cele mai gogonate ale actualei administraii locale a Sectorului 3. El explică răspicat că asta nu ȋnseamnă “costuri zero”, dimpotrivă. Sunt bani ascunşi, iar sumele sunt mult mai mari faṭă de plata gunoiului la vedere. “Înseamnă bani, muli bani pe care nu-i mai putei controla, bani dai din bunzunarul dumneavoastră. Pentru că Primăria plătește cu vârf și îndesat pentru curăenia Sectorului, care, știm bine, lasă de dorit. A plătit nejustificat de mult ROSAL-ul, iar Curtea de Conturi i-a tras de mânecă pe cei vinovai, explică liberalul unui bucureştean care l-a interpelat pe această temă.

Mecanismul de acoperire

Inoceniu Voinea a continuat să explice mecanismul prin care edilul Robert Negoiṭă susṭine că cetăṭenii nu plătesc nimic pentru ridicaea gunoiului menajer ȋn special. “A iertat recent ROSAL-ul, printr-o simplă ridicare de mână a consilierilor PSD-ALDE, de niște datorii, bani muli pe care trebuia să-i dea înapoi; cheltuiește acum bani grei pentru a face curăenie <pe cont propriu>, dar nu se prea pricep, n-au oameni, îi aduc cu autocarele și de la 150 de km, Primăria devenind <firmă de turism>. Totul se plătește din buzunarul dumneavostă! Din banii pe care îi dai anual ca taxe și impozite, bani cu care s-ar putea asfalta cele peste 10% din străzile sectorului care sunt încă de (la) pământ! Da, în Sectorul 3, kilometrul zero al României! Despre zidurile școlilor dărâmate pentru a le reface din nou, puin mai retrase, ca să fie mai muli metri liniari de gard, ce părere avei? Cu ce îmbunătăesc gardurile astea modificate procesul de învăâmânt? Sau măcar sigurana copiilor în școli? Absolut cu nimic! Nu mai bine cu acei bani dotau un laborator sau amenajau un teren de sport? Este însă cineva care știe să toarne betoane și să sudeze zăbrele de fier, și avea nevoie de o lucrare. A primit-o. Dumneavoastră o plătii. E doar un mic exemplu de ineficienă a cheltuirii banilor dumneavoastră, care, odată plătii ca taxe și impozite, devin bani publici. Unii cred că devin banii lor și îi cheltuie cum îi taie capul. Dar, de fapt, sunt tot banii dumneavoastră și ar trebui să se cheltuiască în folosul dumneavoastră. Și, ca o concluzie, NIMIC NU E ZERO pe lumea asta. Totul are un pre”, afirmă consilierul liberal.

Soluṭiile liberale

Ca liberali, noi vom fi întotdeauna adepii pieei libere și a iniiativei private. Considerăm, de asemenea, că o administraie performantă nu trebuie să facă altceva decât să asigure cadrul de manifestare corectă a cererii și ofertei, că achiziiile de servicii pu blice se fac pe criterii de performană. Cu cât actorii de pe piaa liberă sunt mai numeroși, cu atât se vor strădui mai mult să asigure servicii de o calitate din ce în ce mai mare și la preuri din ce în ce mai mici. De aceea, considerăm că monopolizarea serviciului de salubritate de către Primărie nu va duce la o economisire de resurse, ci la o irosire a lor. Deja schema de personal este foarte numeroasă, iar expertiza celor angajai este nulă în acest domeniu. De aceea considerăm că, pentru binele Sectorului 3, serviciul de salubritate trebuie să fie asigurat de o companie specializată, selectată de pe piaa liberă, iar noi, ca administraie, doar să urmărim respectarea parametrilor și a indicatorilor de performană stabilii cu maximă responsabilitate de la început, plătind un pre corect, rezultat pe o piaă liberă a cererii și ofertei.
Totodată, vom pune accent pe colectarea selectivă, dar această activitate nu o vom face doar pentru a bifa o cerină europeană, ci vom concepe un sistem în care să nu mai poată fi posibil ceea ce se întâmplă în prezent, când unii cetăeni pun gunoiul selectiv, dar mașinile de salubritate îl varsă în aceeași benă de colectare! Aceasta nu va mai fi posibil în cazul unui contract cu clauze penalizatoare pentru operatorul de salubritate selectat. În cazul operării de către Primărie, acest control de calitate și penalizările impuse nu vor exista decât formal, căci e absurd să credem că Primăria se va controla sau se va penaliza pe sine.

O importană deosebită vom acorda mo dului de gestionare a deșeurilor, problemă pentru care România o fost chemată la ordine de către UE. Pro blema colectării selective și a implementării economiei circulareeste și o problemă cu largi conotaii sociale, nu atât din perspectivă ecologică, cât și a creării de noi locuri de muncă. Astfel, 10 mii de tone de gunoi ridicate și duse la groapă înseamă 6 locuri de muncă, în vreme ce 10 mii de tone reciclate înseamnă 16 locuri de muncă și o importantă resursă întoarsă în circuitul economic. De aceea, considerăm că o administraie smart“ înseamnă și o administraie care performează în domeniul colectării și reciclării deșeurilor într-un procent care să tindă spre 100%.
Vom susine introducerea unor programe educaionale în școli și gădinie adaptate diferitelor grupe de vârstă, prin care să se determine atitudini comportamentale privind selectarea deșeurilor, dar și activităi manuale creative, având ca materiale de lucru diferite deșeuri, pentru a exemplifica importana reciclării materialelor refolosibile.
Nimic nu se poate face trainic fără o analiză serioasă, fără evaluarea capacităilor, fără a ine seama de nevoile cetăenilor în primul rând și de legile economiei de piaă.