Sub presiunea opiniei publice, primarul general Gabriela Firea a modificat proiectul vinietei pentru București, dar și amenzile. Mașinile sub Euro 5, indiferent de orașul unde sunt înmatriculate, trebuie să plătească o vinieta Oxigen pentru a putea circulă în București, iar cele sub Euro 3 nu mai au voie deloc în centrul orașului

Pentru mașinile care vor circula prin centrul orașului, dotate sub Euro 3, vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 și 4 – 5 lei pe zi. Dacă va fi aprobată de Consiliul General, taxa ar urma să fie aplicată de la 1 ianuarie 2020.

Șoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi făcută atât de polițiști și polițiști locali, cât și de ”împuterniciți ai primarului general”.

Proiectul va fi discutat la următoarea ședință de

01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală Consiliu General, pe 24 octombrie.

Potrivit proiectului de hotărâre, începând cu data de 01maximă autorizată mai micã de 5 tone pe arterele din municipiul Bucureşti este restricționat zilnic, de luni până vincri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00-22:00, după cum urmeaza:

· pentru mașinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6, accesul este fără restrictii pe toate arterele;

· pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul este pemis pe toate străzile municipiului Bucureşti numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen;

· pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen.

În urma emiterii vinietei, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control a vinietelor.

tarife

Următoarele categorii de autovehicule sunt exceptate:

· cele electrice și hibrid

· cele pe două roți

· cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilități

· cele destinate transmisiunilor radio și tv

· autovehiculele aparținând poliției, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informați și ale Serviciului de Protecție și Pază, Servicului de Telecomunicații Speciale, Servicului de Informații Externe, Administrației Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public,

· servicile publice comunitare pentru situații de urgență

· Societatea Națională de Cruce Roşie din România

· serviciul de ambulanță

· Societatea Transport București STB

· cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare

· cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului

· cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte.

Se defineşte Zona de Acțiune pentru Calitatca Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare - str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian - bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă - bd. Märäşeşti – str. Mitropolit Nifon - bd. Libertății – Calea 13 Septembrie - şos.Pandurilor - șos.Cotroceni - spl.

Independenței – str. Știrbei Vodă – str. Berzei str. Buzeşti - p-ta Victoriei.

„Încasarea tarifelor pentru achiziționarea vinictelor tip Oxigen se face de către structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti, cu atribuții în administrarea drumurilor publice și managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții şi proiecte din domeniul protecției mediului şi al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calitäții aerului”, se arată in proiectul de hotărâre.

În formă inițială a proiectului, doar mașinile care nu erau înmatriculate în București și Ilfov plăteau o taxă, iar cele sub Euro 3 nu aveau deloc acces în centrul orașului.