Curtea Constituțională a publicat marți motivarea decizieiprin care a fost admis conflictul dintre Președinte și Parlament în privința desemnării lui Ludovic Orban pentru funcția de premier. Conform documentului, președintele nu a respectat spiritul Constituției și a desemnat o persoana care a declarat public că va contribui la respingerea sa. În decizie se precizează că această nominalizare nu poate fi considerată „prima propunere”.

"Prin urmare, ca efect al prezentei decizii, desemnarea domnului Ludovic Orban în calitate de candidat pentru funcția de prim-ministru, urmată de solicitarea votului de încredere pentru programul și lista Guvernului prezentate de acesta Parlamentului, nu reprezintă ”prima solicitare” de învestitură în sensul art.89 alin.(1) din Constituție, și, prin urmare, nu constituie momentul de la care se calculează termenul de 60 de zile prevăzut de același text constituțional", se arată în motivarea Curții publicată marți.

Motivarea CCR spune că partidele trebuie să negocieze „o voință comună” pentru a dizolva Parlamentul, fără a spune însă concret cum poate fi demonstrată această voință, în afara votului.

Judecătorii CCR precizează în motivare că „dizolvarea forului legiuitor trebuie să fie rezultatul unor negocieri și înțelegeri politice în care să fie implicate toate entitățile parlamentare și să reflecte voința comună a celor care au obținut voturile cetățenilor în urma sufragiului electoral”.

Curtea urmează să dea și joi, 12 martie, o decizie pe ordonanța organizării alegerilor anticipate. Această decizie ar putea bloca definitiv scenariul anticipatelor.

Curtea Constituţională a stabilit, pe 24 februarie, că există conflict juridic între preşedinte şi Parlament privind desemnarea liderului PNL, Ludovic Orban, în funcţia de premier, constatând că desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru trebuie să aibă ca scop asigurarea coagulării unei majorităţi parlamentare în vederea formării unui nou Guvern.