Deşi este candidat la europarlamentare, Ciprian Ciucu, consilier general PNL, face o analiză a mandatului Gabrielei Firea şi a problemelor Capitalei. El enumeră scandalurile din trafic a taximetriştilor, despre pierderea fondurilor europene pentru modernizarea sistemului de termoficare şi face o comparaṭie despre calitatea vieṭii din marile oraşe.

Scandalul taximetriei

Taximetria este de foarte proastă calitate în Bucureşti. Scandalurile din trafic dintre taximetrişti se ṭin lanṭ. Ridesharing-ul, și în special de aplicaiile Uber sau Bolt, vor avea un numitor comun după ce PNL va prelua Primăria Capitalei, spune Ciprian Ciucu. Eu personal am probleme să mă sui în taxiuri, întâi mă uit cu atenie ca nu cumva să miroasă sau să nu fie ceva care să provoace silă. Aici am ajuns cu taximetria din București. Ei nu cer foarte muli bani, dar lucrează pe nimic sau poate în condiii proaste prin București, dar companiile îi exploatează și fac bani. Asta în detrimentul bucureștenilor și în detrimentul șoferilor de taxi care își respectă meseria, afirmă liberalul. El susṭine că primăria ar fi în cârdășie cu aceste companii, nu reglementează și nu impune standarde de calitate pentru serviciul public de taximetrie. De aceea, apreciază Ciucu, au apărut în mod natural, Uber și Bolt. Nu aș fi mare fan Uber sau Bolt dacă aș avea taximetrie de calitate în București. Pe mine mă interesează să apăr interesul bucureșteanului. Iar bucureșteanul vrea să aibă posibilitatea să se ducă din punctul A în punctul B, oriunde are nevoie în oraș, în condiii de igienă, în condiii bune de calitate a transportului public. Din acest motiv eu nu văd cu ochi buni închiderea acestor servicii, comentează Ciucu.

El nu susṭine ridesharing-ul necondiṭionat. Şi Bolt și Uber să respecte anumite proceduri, care oricum nu sunt respectate de companiile de taxi actuale. "Este discutabil, iarăși, numărul de licene maximal care se dă în București, pentru că oricum sunt o grămadă de licene din comune din Ilfov.

Mă aștept, sau cu siguranță, după ce vom câștiga Primăria Capitalei, noi, PNL, noi, opoziția, ne vom apleca cu atenie asupra acestui subiect și dacă vom câștiga, și cu siguranță vom câștiga și alegerile parlamentare, vom reglementa astfel încât și Uber, și Bold, și celelalte aplicații, și cCompaniile de taxi să aibă un numitor comun astfel încât să nu existe concurență neloială.

Primăria Capitalei a pierdut circa30 de milioane de lei

În București nu se mai dă ora exactă în ceea ce privește administraia publică. Orașele din Ardeal sunt cele care sunt campioni la atragerea de fonduri europene și care fac ceva semnificativ pentru a îmbunătăi calitatea vieii oamenilor din acele orașe. Mă refer la Cluj, Oradea, Brașov, Sibiu, Arad, Deva și alte orașe care sunt, nu întâmplător, pe mâna unor primari liberali competeni.

Din păcate, administraia în București a rămas în urmă în raport cu dezvoltarea economică a orașului. Motivul principal este slaba calitate a resurselor umane și lipsa de capacitate administrativă. Ce s-a întâmplat? Primăria Capitalei a fost politizată succesiv cu oameni care nu sunt merituoși, apogeul fiind înregistrat în mandatul primarului Firea care a angajat exclusiv pe baza de apartenenă la clan. Familii apropiate familiei sale, și știu exact despre ce vorbesc, pentru că am documentat exact situaia, spune Ciucu.

Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în mandatul trecut. Bucureștiul are la dispoziție, aproximativ 1.2 miliarde de euro pe an. Toată Capitala ajunge la peste două miliarde de euro.

· Orașul ăsta trebuia să fie măcar la nivelul Budapestei la acest buget, în ceea ce privește calitatea vieii. Banii sunt foarte, foarte muli, motiv pentru care nici Bucureștiul nu a fost întotdeauna foarte interesat de atragere de fonduri. De ce? Pentru că oricum a avut bani și nu era în stare să îi cheltuiască. Există două modalităi de a cheltui banii: ușor, bagi mâna în buzunar, ai cumpărat niște autobuze, ai făcut niște festivaluri și spectacole, și ai cumpărat niște statui. Așa oricine poate să cheltuiască banii Bucureștiului, apreciază liberalul. El spune că nu au existat proiecte de dezvoltare şi de viziune

· Înseamnă că trebuie ca să ai economiști, manageri de proiect, ingineri, arhiteci urbaniști, oameni care să știe să scrie acele proiecte care de fapt îmbunătăesc calitatea vieii oamenilor, proiecte majore, semnificative, consideră Ciucu.


13 cereri de finanări nerambursabile prin Programul Operaional Regional

Consilierul general susṭine că Bucureștiul nu a depus roiecte și pe alte axe din lipsa de capacitate. Clujul, care este la o cincime din București, hai să zic poate două cincimi, a depus proiecte de 420 de milioane de euro, aproape dublu. Și-au triplat efectiv bugetul de investiii cei de la Cluj. Emil Boc, la fel ca și Ilie Bolojan, tot de la PNL întâmplător, la fel ca și ali primari liberali, au îneles importana atragerii fondurilor europene. Au dezvoltat departamente, birouri, echipe de oameni, care să fie capabili să scrie astfel de proiecte despre care vorbeam și anterior, complexe. Cumpără ceva tramvaie, reabilitează o linie de tramvai, vezi că se apucă de infrastructură, de sănătate, o să vezi spitale reabilitate cu bani din Programul de Dezvoltare Regională. O să vezi monumente istorice, patrimoniul cultural, o să vezi acolo și școli. O să vezi infrastructură pe mediu. De ce? Pentru că au îneles acest lucru minimal, că de fapt nu trebuie ca să-i angajezi ie rudele, cum și-a angajat Gabriela Firea și efectiv să te duci să caui cei mai competeni oameni pe care poi pune mâna și să îi aduci în primăria ta, afirmă consilierul general.


Bucureștiul avea 180 de milioane de euro pentru RADET

Capitala nu mai poate accesa aceste fonduri. Gabriela Firea, a pus RADET-ul în insolvenă în loc să se apuce să plătească datoriile făcute de către Sorin Oprescu. Dacă noi bucureștenii am beneficiat de căldură, dar nu ne-a plătit datoriile, nu s-au făcut investiii, pierderile au ajuns să fie foarte, foarte mari și în mod normal pentru a atrage acești bani trebuiau să fie plătite datoriile ca firma să nu intre în insolvenă. Mă refer la RADET. Noua companie este iarăși neclară și este puin probabil ca cineva să îi dea banii care au fost rezervai. Acești bani, 180 de milioane de euro aproximativ, erau puși acolo de-o parte pentru București. Deci nu era nimic de făcut decât să scrii proiectul, să-l depui, să întinzi mâna și să iei banii. Dar asta ce înseamnă? Asta înseamnă și costuri electorale, pentru că oamenii trebuie să știe că o intervenie în reeaua RADET, care este esenială și nu mai poate fi amânată pentru că la anul, efectiv, că reeaua va crăpa major, va da și rateuri majore. Deja am văzut anul trecut sau iarna trecută ce s-a întâmplat. Trebuie să săpăm în București și nu este că vrea Ciucu, sau că vrea PNL sau oricine altcineva, este pentru că nu avem alternativă. Bucureștenii ar trebui să se gândească foarte bine ce competene trebuie aibă primarul. Adică o primărie este o organizaie extrem de complexă. Primăria este mai complexă decât un minister. La primărie ai așa: ai sănătatea, ai școli, ai patrimoniu cultural, ai transportul în comun, ai gunoiul, ai iluminatul public, ai canalizarea, ai RADET-ul, încălzirea, ai cimitirele, bibliotecile, muzeele. Îi trebuie cineva care este în stare să gestioneze complexitatea, spune Ciprian Ciucu. Actuala conducere de la Primărie este total depășită de complexitatea problemelor din București.

Infringementul pentru poluare

Calitatea aerului este foarte, foarte proastă, de unde și infringement-ul. Ce nu se face în urbanism, se decontează în bugetul Ministerului Sănătăii și în viei de oameni. Ca să rezolvi această problemă trebuie să faci un lucru simplu în teorie, dar complicat în practică: să identifici și să înlături sursele de poluare. Avem pe de-o parte traficul, ca sursă de poluare, și pe de altă parte șantierele, pentru că nu sunt autorităile atente la ce se întâmplă pe șantiere. Şi trei, RADET-ul, pentru că nu este retehnologizat. Dar și altele. Folosești poliia locală care să nu mai ia șpagă și să se ducă pe șantiere și să aplice amenzi dacă normele de mediu nu sunt respectate. Astfel de lucruri trebuie să fie foarte bine gândite, planificate, pentru a rezolva o singură problemă: calitatea aerului, comentează liberalul.

Pistele de biciclete

Pistele de biciclete fac parte din transportul alternativ și este una dintre măsurile care vor duce la schimbarea comportamentului de mobilitate și vor duce la îmbunătăirea aerului din oraș. Trebuie gândit și regândit tot sistemul în amsamblu. Ai nevoie de urbaniști, ai nevoie de specialiști în mobilitate, experi și ingineri în trafic, care să deseneze, să-i redeseneze Bucureștiul. Să-i redeseneze fluxul de mobilitate, să-i redeseneze traseele RATB, să-i redeseneze cumva străzile, spune Ciucu. El vrea să se introducă benzi dedicate pentru biciclete. Gabriela Firea a pledat pentru banda unică sau banda dedicată pentru RATB. Şi-a acordat 6 luni pentru asta, dar a pus doar niște ăruși și o bandă. Practic din 3 benzi au rămas 2. Firea a dat 500 de lei pentru 30.000 de oameni că să-și cumpere bicicletă. Poate să-mi spună mie primarul acum că a crescut măcar cu un procent numărul celor care folosesc bicicletă și nu mai folosesc autoindividual? Că așa a justificat atunci măsura. Evident că nu poate, spune Ciucu.

Candidatul unic

· Liberalii intesc ă ia Primăria Capitalei, dar și primăriile de sector. Noi, PNL, trebuie să avem niște obiective realiste. Cred în acest deziderat și așa cum arată astăzi lucrurile, nu vom putea face asta doar noi, singuri. USR este încă puternic în București, PNL este puternic la nivel naional și începe să prindă foră și în București și cred că dezideratul de a trimite PSD acasă sau în Voluntari, poate și mai departe de București, poate fi atins doar împreună cu ceea ce mi-ar plăcea să-i numesc viitorii parteneri de la guvernare. Cred că o aliană a PNL cu USR și PLUS ar fi utilă. Eu am identificat trei opiuni prin care putem să facem acest lucru. Menionez că n-am mandatul partidului meu, ci vorbesc doar de capul meu, din mintea mea, sunt doar niște idei: Politica de aliană se va decide pentru o cale de către PNL după prezideniale. La anul, pe vremea aceasta, vom avea alegeri locale. Au trecut deja trei ani dezastruoși, dar vom putea spune cum vom face abia atunci, probabil. Minimal, ce am putea face pentru a reuși să luăm primăriile din București, de la PSD, ar fi un pact de neagresiune și de neconcurenă. În sensul că unde depune PNL candidai nu mai depune USR. Unde depune USR nu mai depune PNL (și aici, pe baza unor criterii, se poate discuta), urmând ca fiecare să meargă evident la consiliile locale, să depună separat pentru consilii locale. Varianta maximală este candidai unici - liste unice. Deci aliană electorală, cum a făcut PSD cu UDMR. Iar între aceste variante pot fi fel și fel de permutări. În sensul că susinem un candidat unic, dar ambele partide fac campanie pentru acel candidat. Iarăși liste comune, liste separate. Se pot imagina foarte multe forme de colaborare, explica Ciprian Ciucu.

· Cred că la București ar trebui să mergem împreună. Evident, mi-aș dori ca primarul general, cel care se va bate cu Gabriela Firea sau cu cine va desemna PSD, să fie din partea PNL. Evident, mi-aș dori să fiu eu. Dar mai este un an până atunci și fiecare își va juca șansa sa.